Groep 8
Rekenen
Wij gebruiken de rekenmethode Wereld in Getallen van Malmberg. De contactmomenten op school zullen voornamelijk gebruikt worden voor het geven van instructie van nieuwe doelen en extra instructie aan kinderen die eerder aangeboden doelen onvoldoende beheersen. Ook zullen de contactmomenten gebruikt worden voor het observeren van kinderen op het gebied van hun rekenvaardigheid en het correct gebruik van de juiste rekenstrategieën. Dit alles om ieder kind het juiste lesaanbod te bieden.
Hieronder ziet u de rekendoelen van groep 8. Het leerjaar is opgedeeld in blokken. In ieder blok wordt uitgelegd wat er geleerd wordt.
Spelling
Voor spelling gebruiken wij de methode Taal actief (5) van Malmberg. Kinderen goed leren communiceren is het doel van Taal actief. Goed kunnen spellen is essentieel om duidelijk te kunnen communiceren. De spellingdidactiek is gebaseerd op continue herhaling.
Door het 3-fasenmodel raken de spellingregels goed ingeslepen:
fase 1: aanleren
fase 2: vasthouden
fase 3: onderhouden
Taal
Voor taal gebruiken we de methode Taal actief (5) van Malmberg. Kinderen goed leren communiceren is het doel van Taal actief. Taal actief besteedt veel aandacht aan woordenschat, woord-en zinsopbouw, taalgebruik (en spelling)
In de lessen komen de volgende onderdelen aan bod: schrijven, spreken, luisteren en lezen.
We werken aan de volgende thema's: elkaar leren kennen, je uitdrukken, je mening vormen, overtuigen, samen beslissen, informeren, uitleggen, verhalen bedenken
Lezen
Voor (begrijpend) lezen gebruiken wij de methode van Blink lezen. Deze sluit aan bij onze wereldoriëntatie methode, waardoor de onderwerpen breed gedragen worden.
In de methode vindt u verschillende tekstsoorten terug. De lessen worden onderverdeeld in verschillend aanpakken, zoals mini-college's, wereldlessen en leesclub lessen. Bij de leesclub lessen horen themaboeken, die alle leerlingen aan het begin van een thema krijgen. Zo hebben ze een mooie start van hun eigen bibliotheek.