Hoofdluis

Hoofdluis, bijna iedereen krijgt er weleens mee te maken! Hoofdluis kan zich verspreiden op plekken waar veel kinderen bij elkaar zijn, zoals op scholen. Luizen lopen over van hoofd naar hoofd.

Hoe gaan wij om met hoofdluis?
• Melding hoofdluis
Op het moment dat hoofdluis gemeld wordt bij ons, dan informeren wij de ouders over de opties die er zijn om de hoofdluis te behandelen.
• Informeren van ouders
Wij informeren alle ouders van de desbetreffende groep via de mail over het feit dat er hoofdluis in de klas geconstateerd is. Hierbij geven wij tips hoe de ouders zelf hun kind ook goed kunnen controleren en eventueel behandelen.

Hoe helpt u ons om verspreiding van luizen te voorkomen?

• Behandelen
Heeft u een bericht ontvangen dat uw kind hoofdluis heeft? Wij vragen u om uw kind meteen te behandelen. En om uw kind 2 weken lang dagelijks te kammen.
• Regelmatig controleren
Ziet u zelf luizen bij uw kind? Meldt dit dan altijd bij de luizencoördinator en/of de leerkracht.
• Wees voorbereid
Het is voor iedereen prettig als u uw kind meteen behandelt als het luizen heeft. Op school kan een luis zich snel verspreiden. Wellicht is het een idee om altijd een product in huis te hebben. Tegenwoordig zijn er gelukkig producten verkrijgbaar die “vriendelijker” zijn voor de hoofdhuid en makkelijker in gebruik.

Tips van de GGD:
• Controleer wekelijks uw kind(eren).
• Hoofdluis en/of neten gevonden? Meldt ’t direct in uw directe omgeving en op school.
• Behandeling direct starten.
• Hoofdluis is resistent tegen sommige behandelmiddelen. Het enige dat altijd helpt is gedurende twee weken lang iedere dag kammen met een fijntandige kam.
• Kammen van nat haar gaat wat makkelijker. U kunt daarbij crèmespoeling gebruiken.
• Kleine plukjes haar tegelijk kammen. Heeft uw kind mooie lange haren of een dikke bos, dan kost het gewoon wat extra tijd.
• Als u een behandelmiddel (shampoo of lotion) gebruiken, dan moet er evengoed gedurende twee weken dagelijks gekamd worden. De behandeling met het middel dient daarbij na 7 dagen herhaald te worden.